tisdag 8 februari 2011

Nisse..

Jag tänker presentera alla vår djur.
Först ut blir
Nisse.
Han är gamlingen i djurgänget med sina till hösten 13 år.
Nisse är född på hösten hos min föräldrar. Det finns ett litet stall där och i den lilla ladan fanns en del hö kvar. Där bestämde Nickolina, hans mamma, föda sin unge. Mina föräldrar visste inte om att hon hade en unge, stallet var tomt så det var ingen som var i ladan, förrän en dag när Nickolina hade tagit med sig Nisse till huset. Hon jamade ordentligt utan för dörren så min mamma trodde att katten var sjuk. Men utan för dörren satt en söt liten kattunge. Nickolina hade bestämt sig för att hon skulle ha Nisse inne.
Mina föräldrar som hade två katter då ville inte ha en till så därför hamnade Nisse här. Vi hade bara två katter på den tiden.
Nisse har aldrig varit förtjust att ligga på soffan eller i sängen. Eftersom vi har golvvärme har han alltid letat upp ett varmt ställe på en matta och lagt sig där. Men nu på gamla dar har han börjat att lägga sig i soffan och i sonens säng.
Nisse kan vara riktigt kelig ibland men efter en liten kelstund måste han springa iväg för att äta. Sedan kommer han tillbaka och så upprepas kelstunden och sedan måste han äta igen.
När det kommer folk hem till oss brukar Nisse försvinna. Han gillar heller inte våra sommargäster fast dom har varit här i många år. När dom är i stugan går han förbi huset i buskarna bakom eller i syrenhäcken som är en bit ifrån. Skulle han tvingas att gå förbi stugan på gången är det nästan som han ålar fram, inte synas.
Nisse har alltid varit en mycket snäll katt och har aldrig busat som vissa andra har gjort och fortfarande gör. Men vilka det är berättar jag en annan gång.
Trevlig kväll!

1 kommentar:

Wenche sa...

Mycket trevlig presentation av Nisse!